Unge på sikrede institutioner har generelt ikke de bedste skolekundskaber. Men hvis de i høj grad bliver undervist i dansk, kan det forbedre deres boglige færdigheder, viser ny rapport.

Af Anne Clausen, Center for Kvalitetsudvikling 

Over halvdelen af de unge, der er anbragt på en sikret institution oplever, at de forbedrer deres boglige færdigheder i løbet af opholdet og bliver motiverede til at komme i gang med skole og uddannelse. Det viser den nye SIP-rapport, der også påpeger en sammenhæng mellem danskundervisning og danskkundskaber og de unges forbedringer i skolen.

Danmarks syv sikrede institutioner deltager alle i De Sociale Indikatorprogrammer (SIP), et spørgeskemabaseret program, der fokuserer på at finde ud af, hvilke indsatser der virker over for hvem. I januar udkom den seneste SIP-rapport for de sikrede institutioner, og den viser blandt andet at de unge, der har oplevet en forbedring i skolen under opholdet, i høj grad er blevet undervist i dansk.

Hvorfor det hænger sådan sammen, og hvad resultaterne kan bruges til, blev diskuteret på et lærings- og erfaringsseminar for medarbejdere på de sikrede institutioner den 13. januar 2011. På lærings- og erfaringsseminaret fik de sociale tilbud, der deltager i SIP-programmerne mulighed for at diskutere, hvordan de kan bruge resultaterne fra SIP-rapporterne i deres daglige praksis. Hensigten er, at de på den måde kan omsætte viden til praksis og kontinuerligt skabe bedre indsatser over for borgerne.

Læs hele SIP-rapporten her.

Mere om SIP