Standardprogrammet – en af de tre ’søjler’ i socialområdets kvalitetsmodel – er kun to år gammel, men implementeret på mange sociale tilbud over hele landet. Nu er det tid til de første eksterne evalueringer af, hvordan arbejdet med standarderne er gået på nogle af de sociale tilbud.

Af Anne Clausen, Center for Kvalitetsudvikling

I løbet af efteråret løber de første eksterne evalueringer at arbejdet med Standardprogrammet af stablen. Evalueringerne skal give en grundig gennemgang af, hvordan arbejdet med standarderne i Standardprogrammet går på det sociale tilbud – og hvordan det kan blive endnu bedre.

Evalueringerne foregår kort sagt ved, at to evaluatorer kommer på besøg hos det sociale tilbud og vurderer, om de lever op til de standarder, der er udviklet – og hvad de kan gøre for at blive endnu bedre på forskellige områder. Endnu er det kun tre boformer i hver region, der får besøg af de eksterne evaluatorer.

”Det er første gang, vi skal i gang med de eksterne evalueringer, så vi afprøver metoden på relativt få boformer nu og kører derefter ud i fuld skala i 2012,” siger kontorchef Henriette Qvist.

Standardprogram i flere trin
Standardprogrammet er udviklet for at forbedre kvaliteten på de enkelte boformer effektivt, og evalueringer af, hvad man har gjort på boformen, hvad der virker, og hvordan man kan gøre arbejdet endnu bedre, er naturligvis en væsentlig del af programmet.

Kort sagt foregår arbejdet med Standardprogrammet i flere forskellige trin: Først skal boformen i samarbejde med kommunen eller regionen udarbejde retningsgivende dokumenter for, hvordan de vil arbejde med de seks forskellige standarder, som programmet dækker: Kommunikation, Brugerinddragelse, Individuelle planer, Kompetenceudvikling, Arbejdsmiljø og Ledelse. Derefter skal man sørge for, at personalet kender og følger retningslinjerne. Når retningslinjerne er implementeret, skal boformen selv hvert år evaluere, hvordan det er gået på området, og hvordan de kan gøre det endnu bedre.

Erfarne evaluatorer
Hvert tredje år skal boformen derudover evalueres eksternt, og det er denne evaluering, der for første gang skal løbe af stablen dette efterår. Regionerne har udvalgt evaluatorerne, og der er lagt vægt på, om de i forvejen kender til evalueringsarbejde og det sociale område – for eksempel hvis de tidligere har bedrevet tilsyn eller er ansat på det sociale område. Derudover skal de kommende evaluatorer dog også på et todages seminar den 9. og 10. november 2010.

Grundig evaluering af kvalitet
Umiddelbart efter seminaret begynder evalueringsbesøgene. Et besøg varer en hel dag, og meningen er at give en grundig evaluering af, hvordan det går med at udvikle kvaliteten på boformen. Den eksterne tre-årige evaluering skal gerne arbejde sammen med den årlige evaluering, boformen selv foretager, så man sikrer, at boformen konstant udvikler sig og bliver bedre og bedre. Omkring juletid forventer Center for Kvalitetsudvikling, at de første resultater ligger klar.

Læs mere om Standardprogrammet

Læs om, hvordan I kommer i gang med Standardprogrammet